It is currently 28 Mar 2024, 14:14

All times are UTC [ DST ]




 Page 1 of 1 [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Artikel De Tijd 5 oktober 1995 De LaserDisc of het verweer v
PostPosted: 07 Jul 2022, 15:17 
Third post and above
Third post and above
User avatar

Joined: 02 Apr 2022, 19:30
Posts: 5
Location: Netherlands
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0 time
Ik kwam deze toevallig tegen, dus als naslag zet ik de inhoud ook hier neer.

https://www.tijd.be/algemeen/algemeen/de-laserdisc-of-het-verweer-van-een-nichemarkt/5171588.html

Op 4 oktober vond in België de videorelease plaats van Walt Disney's kaskraker 'The Lion King'. Met lede ogen keek de distributiewereld toe hoe bijna drie weken eerder al exemplaren van The Lion King op videobeeldplaat (LaserDisc) in de winkel lagen. Het gaat in België naar schatting om niet meer dan 750 uit de VS geïmporteerde LD-exemplaren, maar toch... De LaserDisc, het schoolvoorbeeld van een niche-markt, is al langer een doorn in het oog van de Belgische filmwereld die soms maanden voor een film in de bioscopen werd gedraaid, al LD-versies in de winkelrekken zag staan. Het was wachten op de nieuwe wet op de auteurs- en nevenrechten (de zogenaamde wet-Lallemand) om de LD-boeren de oorlog te verklaren en de invoer uit de VS droog te leggen. Het einde van de LD? Toch niet.Hoewel de LaserDisc met zijn analoog beeld en digitale klank een prachtig medium was voor de cinefielen, kon de videobeeldplaat in België nooit een breed publiek bereiken. Dat had alles te maken met het feit dat de LD twee systemen kent: een PAL-versie voor onder meer de Belgische markt en NTSC in de Verenigde Staten.
Het leek wel een vicieuze cirkel: aangezien er onvoldoende PAL-titels op de markt verschenen, werden amper LD-spelers gekocht. Omdat onvoldoende spelers werden gekocht, was het releasen van titels niet interessant.
Begin jaren 90 probeerde Super Club nog de forcing door te voeren. Philips zat met bergen onverkochte PAL-spelers en poogde die via zijn videodochter aan de man te brengen. Het werd, onder meer door de belabberde kwaliteit van vele PAL-platen, een grandioze flop.
Filip Struyven, managing director van het distributiehuis Columbia Tristar Home Video en tevens voorzitter van de videofederatie BVF/BAF, schat het aantal LD-bezitters in ons land op hooguit 8.000 . 'Freaks', zegt Struyven. 'Dat aantal zou kunnen kloppen, hoewel het dan gaat om zowel de NTSC- als PAL-spelers. Van die 8.000 bezitters moet je een pak aftrekken dat wel een toestel in huis heeft, maar nauwelijks nog beeldplaten koopt', zegt Robert Verhoef, zaakvoerder van de Rotterdamse groothandel Ro-Disc die nogal wat Vlaamse detaillisten bevoorraadt. 'Ik lever behoorlijk wat aan België, maar toch stelt die markt niet veel voor', zegt Verhoef. Hij schat het LD-park in Nederland op 20.000. Een uitzondering op de regel was Spanje waar Planeta met doorgedreven postorderverkopen van Pioneer-spelers in combinatie met een flink aanbod van titels, wel een relatief succes werd. Spanje telt een park van naar schatting 200.000 spelers; interessant genoeg om jaarlijks zo'n 800 titels uit te brengen.
Harde kern
In België bleef het publiek van de LD beperkt tot een harde kern van cinefielen die, in combinatie met dolby surround (klank)systemen, een eigen huisbioscoop uitbouwden. LD bood met zijn beeldresolutie van 450 lijnen (met THX-kwaliteit zelfs meer dan 600 lijnen) voor hen een veel beter beeld dan video of zelfs CDVideo. Bij gebrek aan lokale PAL-titels, ontstond een levendige handel in uit de Verenigde Staten ingevoerde beeldplaten. Dat het hierbij ging om niet-ondertitelde films, was voor de Vlaamse cinefiel geen bezwaar. Per slot van rekening kreeg hij via de import uit de VS toegang tot een catalogus van zowat 14.000 filmtitels; meestal met wide screen (breedbeeld) en niet geknipt.
Nog leuker: films waren vaak sneller uit op LD, dan dat ze in Europa in de bioscoop te zien waren. Verder biedt de LD dankzij het CAV-systeem (Constant Angular Velocity) mogelijkheden tot interactiviteit (LaserAction genaamd). Daar bestaan mooie voorbeelden van: 'Dracula' waaraan de kijker een eigen montage kan geven, 'Fatal Attraction' met twee verschillende eindes, 'Close Encounters' met verschillende, zelf te kiezen stemmen, 'Jurassic Parcs' met heel wat bijkomende informatie over het maken van de film zelf, enz.
Het gaat telkens om produkten die niet op video zijn te vinden en bij ons ook nooit officiteel worden gereleased. Ook niet versmaden bij LD: de mooie glimmende hoezen op formaat van een oude 33-toeren-vinylplaat of heel wat anders dan de miezerige hoesjes uit CD- of videodozen.
Pioneer, de marktleider inzake LD-spelers en in feite de enige fabrikant die het systeem echt blijft ondersteunen, had de marktevolutie snel door en bood gecombineerde PAL/NTSC-spelers aan. Tegelijk ondersteunde Pioneer ook de karaoke-bars die in België als paddestoelen uit de grond rezen. De verkoop van software werd tot voor enkele maanden overgelaten aan onafhankelijke distributeurs zoals Laserview die alleen al in zijn eigen winkel aan de Antwerpse Kerkstraat per eind '94 een omzet haalde van 17 miljoen frank. Sinds enige tijd wordt de telefoon bij Laserview evenwel niet meer beantwoord. De reden: de Belgische filmdistributeurs hebben Laserview via de Belgian Anti-piracy Foundation oor de rechtbank gedaagd.
Rechtbank
Het begon in het voorjaar met het uitsturen van de deurwaarder die in een aantal zaken als Laserview, HomeTheater e.a. de verkoop van een aantal titels ging vaststellen, wat de basis werd van een geding voor de rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen. Het verzoek van BAF om de importactiviteiten van LD's op straffe van 50.000 frank per vastgestelde inbreuk stil te leggen, werd op 30 juni '95 afgewezen op basis van de vraag of BAF wel mag/kan optreden als beroepsvereniging. De zaak wordt nu in beroep verder gezet. Toch laat de rechtszaak zich nu al voelen. Laserview stopte met zijn handelspraktijken, maar gaat naar verluidt binnenkort weer aan de slag als privé-club.
Koen Verfaillie van Laser Cinema in Wondelgem is voorzichtiger: 'Ik wil mijn vingers niet verbranden aan NTSC. Daarom richt ik mij vooral op PAL-import uit Engeland. Het aantal releases is daar, zeker nu ook 20th Century Fox en Warner Bros. LD's gaan uitbrengen, de jongste maanden fors toegenomen. Ik ben trouwens altijd een voorstander geweest van PAL. De kwaliteit is gewoon beter. Erg interessant is het teletext-systeem van Pioneer waarmee bepaalde titels met verschillende ondertitelingen - waaronder Nederlands - beschikbaar zijn'.
Lallemand
Dat BAF in zijn strijd tegen de LD-importen zoveel meer slagkracht kreeg, heeft alles te maken met de zogenaamde wet-Lallemand van 1 augustus '94 over het auteursrecht. Tot dan gold een straatoude en achterhaalde wetgeving die bijvoorbeeld niets regelde over nevenrechten als het distributierecht. 'De wet zegt dat rechthebbende van bv. een film de exploitatie ervan mag beperken tot bepaalde gebieden', licht BAF-woordvoerder Theo Kelchtermans (niet de minister) toe. 'Filmen komen niet overal tegelijk in de bioscopen. Zo kan het zijn dat een film pas in België wordt vertoond op een ogenblik dat hij in de VS al op video is uitgebracht. Met de import van NTSC-beeldplaten gebeurde het dus vrij vaak dat films konden worden gekocht, nog voor ze hier in roulatie waren. Het is pas met de wet-Lallemand dat daartegen efficiënt kan worden opgetreden'.
Is het niet absurd dat men met de acties ook de invoer van films (of filmversies) belemmert die in België nooit officieel zullen worden verdeeld? Kelchtermans: 'We vinden het voor de consument ook spijtig dat bepaalde produkten niet meer beschikbaar zijn. De oplossing zou zijn dat de Belgische distributeurs zelf de invoer van de LD-versies zouden gaan verzekeren. Ik weet het, het is zo'n beetje het verhaal van de kip en het ei: als het aantal spelers te klein is, is het niet interessant titels uit te brengen. Maar zonder voldoende titels, wordt de verkoop van spelers niet bevorderd'.
Filip Struyven van Columbia Tristar Home Video die vorig jaar besliste te stoppen met de LD-distributie: 'Men moet realistisch blijven. Als wij vandaag een LD-titel uitbrengen mogen wij blij zijn als we hier een verkoop van 75 stuks hebben. Wij willen de markt niet afsluiten, maar er moeten wel andere regels komen. Er kan best met een distributeur worden onderhandeld, maar vreemd genoeg: ik heb nog niemand horen aankloppen voor een gesprek'.
'Ik begrijp niet waarom de BAF zich zo druk maakt om de LD', zegt Verhoef van Ro-Disc. 'Er circuleren massa's illegale videocassettes die ze beter achterna zouden gaan. Aan de andere kant: als er dan toch 8.000 spelers zouden zijn in België, waarom verdelen de filmhuizen dan niet zelf de platen? Ik heb wel een vermoeden over de reden van de BAF-acties. In Antwerpen is de grootsprakerigheid van een drietal concurrerende detailhandelaars de indruk gaan wekken dat ze met weet ik wat groots bezig waren. Ik heb het gevoel dat BAF zich daarop heeft miskeken'.
'Het loopt allemaal zo'n vaart niet. In Nederland is er voorlopig geen wet-Lallemand zodat NTSC hier vrij wordt ingevoerd. En die platen kunnen dan weer vrij bewegen binnen Europa. Wat doet BAF trouwens tegen de PAL-platen uit Engeland? Als ze morgen in Nederland met soortgelijke acties beginnen, begin ik meteen met een privé-club en ga ik er net zo hard mee door als nu', aldus Verhoef. 'Het LD-publiek bestaat uit verwoede filmliefhebbers die zich niet zo snel zullen laten afschrikken. Ook zie ik ze straks niet overstappen op de nieuwe high density-video disk. Dat wordt iets voor de massa, niet voor verzamelaars'.
Pioneer
Bij de Japanse elektronicagroep Pioneer heeft men een genuanceerder idee over de nieuwe hoge-densiteitsdisk, mogelijk SuperDisc (SD) of MultiMediaCD (MMCD) genaamd. Pioneer besliste alvast om meteen met hybride toestellen op de markt te komen die zowel de SD- of MMCD-software zullen afspelen als de LaserDisc-platen. Voor de consument is het van het grootste belang te weten dat de collectie die hij vandaag aanlegt, ook morgen nog afspeelbaar zal zijn. Overigens geeft Pioneer de markt van de LD duidelijk niet op. Vaststellend dat het aanbod aan nieuwe films op het PAL-systeem achterbleef, vatte Pioneer LaserDisc Corporation K zelf de koe bij de horens en werd gestart met een eigen distributie-afdeling. Ook België wordt vanuit Pioneer Belgium in Melsele bevoorraadt.
'De distributie van een eigen catalogus films op LD is in mei opgestart en bevat nu reeds een duizendtal PAL-titels. Daar komen er maandelijks een tiental bij', zeggen managers Noël Hostyn en Rudi De Smit van Pioneer België. Een extra troef daarbij is het snel toenemend aantal titels voorzien van teletext. De consument krijgt de oorspronkelijke, niet-ondertitelde film toegeleverd, maar kan via de teletext-voorziening op zijn televisietoestel de ondertiteling oproepen. Sommige LD's bevatten teletext-ondertiteling in soms tien verschillende talen.
'Het blijft met een vijftigtal distributiepunten inderdaad een niche-markt maar we stellen wel vast dat de winkels die in LD geloven, de platen ook zeer goed verkopen'. Die goeie verkoop blijft relatief. Zo haalde de kaskraker 'Jurassic Park' in de Benelux zo'n 1.000 exemplaren, terwijl ook 'Forrest Gump', die volgende maand beschikbaar is, een gelijkaardige oplage zal kennen.
'De verkoop van surround-systemen met speciale audio/video-versterkers en luidsprekersystemen zit volgens de gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK duidelijk in de lift. Ons best verkopend toestel is een combinatie AV-versterker met tuner en kost 17.000 frank wat dus niet zo goedkoop is. Wij hopen dat het suuround-gebeuren de markt van consumentenelectronica eindelijk een nieuwe 'push ' zal geven', aldus Hostyn en De Smit. René DE WITTE
Offline
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
 Page 1 of 1 [ 1 post ] 

All times are UTC [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to: