It is currently 28 Mar 2024, 23:37

All times are UTC [ DST ]




 Page 2 of 3 [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 10 Jan 2014, 21:09 
Serious fan
Serious fan
User avatar

Joined: 01 Jan 2014, 12:38
Posts: 136
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
wery wrote:
Jag säljer i Sverige, från Göteborg. Har gott om packmaterial till filmerna för frakt via posten, om man inte hämtar på plats

Okej vad har du för nått till salu?
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 19 Jan 2014, 01:34 
Genuinely interested
Genuinely interested
User avatar

Joined: 09 Aug 2012, 02:14
Posts: 40
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Ett stort urval av filmer är till salu med fast pris. Frakt tillkommer(1-3 skivor 60;-, 7-8 skivor 155;- senast jag skickade)

(admin edit: list removed, the forum is not meant to circumvent the shops)
_________________
Collecting LD since 2012.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 19 Jan 2014, 02:10 
User avatar
Hej!
Jag har för första gången plockat fram en laserdiscspelare och undrar nu över några saker.
Jag har en Pioneer modell LD-v2100. Tyvärr utan fjärrkontroll. Finns det universalfjärrkontroll som man kan använda istället? Det finns inga andra knappar än On/Off och den man öppnar discläsaren med.

Sen undrar jag vad som händer när man sätter i en skiva. Startas filmen direkt? Eller är det en meny först? Vi har två skivor och den ena är en spelfilm och startas direkt men är utan färg och ljud. Men den andra ser ut att starta med en meny med ljud och färg. Men det verkar vara någon utlärnings-skiva för matematik. Vad tror ni?

Jag skulle bli väldigt glad om jag fick svar. Är en samlare av vinylskivor så det här är det ultimata formatet att samla film på tycker jag.
  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 19 Jan 2014, 02:14 
User avatar
Om jag får detta att fungera köper jag gladeligen filmer av dig!
  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 20 Jan 2014, 12:35 
Genuinely interested
Genuinely interested
User avatar

Joined: 09 Aug 2012, 02:14
Posts: 40
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Ciconia: Det är inte tillåtet av posta säljobjekt i denna tråden så listan har försvunnit. Vidare affärer måste därför tas privat.

Tambourine: LD's som har menyer brukar vara program/spel. Vanliga filmer startar direkt när du sätter i skivan. Det finns vissa fjärrkontroller som fungerar till flera olika modeller av Pioneers spelare. Vilken som passar just din vet jag inte. Filmen du har kanske är svartvit och då blir det ingen färg, såvida inte något är fel på spelaren. Kolla anslutningen för ljud. Ibland kan SCART-kontakten gå sönder och då kommer inte ljud, eller bild fram. Använd RCA-jacken för att vara säker på att ljudet fungerar
_________________
Collecting LD since 2012.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 21 Jan 2014, 23:00 
User avatar
Tack för svaret!
Jag hittade en spelfilm till! Men den här gången är det färg och bara brus till ljud. Jag antar att det är spelaren det är fel på. Vi provade koppla genom RCA men det gjorde ingen skillnad. Men är det olika regioner med LD's? Tänkte om det är det som är felet. Eller om det möjligtvis vara så att antingen det analoga eller den digitala inläsningen av ljudet är defekt, då vi får ljud ur en programfilm men inte ur spelfilmerna.

Sen en sista fråga. Jag åker ner till Göteborg minst en gång per år. Jag tänkte om du kanske har en fungerande spelare till salu? Annars är jag väldigt intresserad av att köpa filmer bara!
  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 22 Jan 2014, 18:49 
Genuinely interested
Genuinely interested
User avatar

Joined: 09 Aug 2012, 02:14
Posts: 40
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Jag sålde dessvärre en sådan spelare i höstas så jag har ingen till salu just nu. Fast jag har gott om filmer om intresse finns att köpa. Det ska du passa på att göra

När det gäller regioner så finns det bara två stycken. Om spelaren är regionslåst så startar inte filmen, utan spelaren mer eller mindre låser/hänger sig, tills man har tryckt ut filmen
_________________
Collecting LD since 2012.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 25 Jan 2014, 22:46 
Absolute fan
Absolute fan
User avatar

Joined: 24 Jun 2010, 10:23
Posts: 1645
Location: Sweden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 79 times
Viktigt att tillägga att NTSC och PAL absolut inte är regioner! Det är två olika färgsystem, laserdiskar har ingen regionskodning och inga laserdiskspelare är regionslåsta. Däremot finns det spelare som bara klarar av ett färgsystemet. LD-V2100 ser ut att vara en europeisk industrimodell, och det skulle förvåna mig om den klarar av NTSC. Men det skulle förvåna mig ännu mer om den är trasig.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 26 Jan 2014, 10:31 
Genuinely interested
Genuinely interested
User avatar

Joined: 09 Aug 2012, 02:14
Posts: 40
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Grejen är ju den att när LD kom, så utgjorde de olika färgsystemen en region vilken var styrd av just färgkoden. Även om så inte var tanken så var det så det fungerade i praktiken. När sedan DVD kom så skapade man nya regioner som stod över färgkodningen, vilka krävde en matchad "signatur" från spelaren, dvs regionskodning av skiva och spelare
_________________
Collecting LD since 2012.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 26 Jan 2014, 13:45 
Absolute fan
Absolute fan
User avatar

Joined: 24 Jun 2010, 10:23
Posts: 1645
Location: Sweden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 79 times
Färgsystem är inga regioner eller regionskoder, hur mycket du än vrider och vänder på det. Att PAL-skivor inte fungerar på amerikanska eller japanska spelare är en helt annan sak mot att europeiska DVD-filmer inte fungerar i alla amerikanska DVD-spelare. Ditt resonemang är fullkomligt vilseledande och förvirrande.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 27 Jan 2014, 22:11 
Genuinely interested
Genuinely interested
User avatar

Joined: 09 Aug 2012, 02:14
Posts: 40
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
PAL och NTSC är fysiska regioner eftersom dessa inte kan blandas utan kompatibel hårdvara. Men man ska inte blanda ihop färgkod med regionskod. Detta då regionskod är ett extra "skydd" som kommit till senare, för att stoppa blandning mellan regionerna, när fler TV-apparater utrustats med färgkodning för "multiregion". Främsta anledningen till det var upphovsrätt. Vissa länder valde att använda NTSC, andra valde att använda PAL, vilket gör dessa länder till en NTSC-region, respektive PAL-region, regioner som skilde sig färgkodsmässigt åt. Region är ett brett begrepp som sträcker sig över många områden, bortom just spärr/signaturkodning för film/spel. Man måste skilja på dessa när man pratar om begreppet region
_________________
Collecting LD since 2012.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 27 Jan 2014, 23:09 
Absolute fan
Absolute fan
User avatar

Joined: 24 Jun 2010, 10:23
Posts: 1645
Location: Sweden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 79 times
Det ändrar fortfarande inte det grundläggande faktumet att ingen Laserdiskspelare är regionslåst som du hävdar eftersom det inte existerar för formatet. Kompabilitet för NTSC och PAL är en helt annan sak mot vad du försöker få det att låta som.

Om en DVD-spelare klarar av alla regioner men endast kan endast skicka ut PAL, är den regionlåst då i din mening?
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 28 Jan 2014, 23:06 
Genuinely interested
Genuinely interested
User avatar

Joined: 09 Aug 2012, 02:14
Posts: 40
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
PAL och NTSC är två olika regioner, så om en DVD-spelare bara kan växla med regionskoder så är den inte helt regionsfri. De spelare som är regionsfria har möjligheten att ge ut NTSC, och att konvertera signalen till PAL, om TV'n inte klarar av att visa NTSC(har en sådan). Jag har aldrig sett en regionsfri DVD-spelare som inte har NTSC, så ja om det fanns en sådan spelare så vore den regionslåst. Däremot har jag sett spelare som tar och ger både PAL och NTSC, men som då är låsta via regionskodning

Det finns olika typer av regionslås och den sorten, som finns på DVD och BD är bara en sort av flera. PAL och NTSC är dock inte regionskoder, vilket är den väsentliga skillnaden
_________________
Collecting LD since 2012.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 24 Feb 2015, 01:03 
Shows curiousity
Shows curiousity
User avatar

Joined: 18 Feb 2011, 15:06
Posts: 25
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Tänkte bara säga hej och samtidigt påpeka att det är kul och se att det finns en Svensk tråd här på forumet!

Sen så undrar jag också om du nissling, bullit och tompika händelsevis inte råkar vara gamla "List My Games" medlemmar ;)
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 24 Feb 2015, 06:25 
Absolute fan
Absolute fan
User avatar

Joined: 24 Jun 2010, 10:23
Posts: 1645
Location: Sweden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 79 times
Klart att man hängde på LMG förr i tiden. Det forumet saknar man, men å andra sidan var Spelsamling så uselt också att det var lika bra att lägga ner det.

Samlar knappt på film öht längre... Dock lite Tv-spel då och då.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 25 Feb 2015, 00:53 
Shows curiousity
Shows curiousity
User avatar

Joined: 18 Feb 2011, 15:06
Posts: 25
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Jaha där ser man! Tycke väl att jag kände igen ditt alias ;) Och är det minsann inte samma avatar som du körde med där också, tycker nämligen att även den ser bekant ut. :)

Och jo visst saknar man LMG. :cry: Har dock inte så bra koll på hur det var där dom sista åren. Var knappt inne där då, vad var det som blev så dåligt? Själv så samlar jag inte på spel längre, numera är det mest film och musik som gäller. Även om det råkade bli ett Wii U med Mario Kart 8 nu i höstas 8-)

Kommer du förresten ihåg mig nånting då från LMG? Var ganska så aktiv där när dom var som störst vill jag minnas. "paul88" hette jag då och hade Batman loggan från 60-talets tv serie som avatar.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 25 Feb 2015, 06:46 
Absolute fan
Absolute fan
User avatar

Joined: 24 Jun 2010, 10:23
Posts: 1645
Location: Sweden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 79 times
Jag har haft samma avatar i drygt sju år på alla forum, men på LMG var det en annan som hade likadan (Crawler hette han).

När LMG gjordes om (2011) var designen till att börja med skitful och forumet var lite småsegt, vilket avskräckte många medlemmar. Znyder valde bara några månader senare att göra om hela forumet till Spelsamling som hade en mycket snyggare design och oerhört smidigt listsystem. Däremot var forumet buggigare än någonsin och alla trådar från förr var borta (trots att de överlevde den första flytten). Aktiviteten kom att bli väldigt låg, både bland mods och vanliga medlemmar. Sommaren 2013 utannonserades det att forumet skulle läggas ned.

Har något vagt minne av dig, men jag kände väldigt många på det forumet också. Saknar verkligen tiden från 07-09, det var nog det bästa forumet jag någonsin hängt på.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 28 Feb 2015, 23:59 
Shows curiousity
Shows curiousity
User avatar

Joined: 18 Feb 2011, 15:06
Posts: 25
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Jaha så det var så det var...
Det var ju tråkigt att höra att det skulle sluta på det viset.

Hursomhelst, synd att LMG försvann... :cry:
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 30 Apr 2015, 21:34 
Genuinely interested
Genuinely interested
User avatar

Joined: 09 Aug 2012, 02:14
Posts: 40
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Även jag hängde en del på LMG men inte så mycket. Samlar fortfarande på spel och LD i mängder. Man passar även på att sälja av överskottet på de forum, som fortfarande finns kvar
_________________
Collecting LD since 2012.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 23 Oct 2017, 21:01 
Third post and above
Third post and above
User avatar

Joined: 23 Oct 2017, 19:18
Posts: 3
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Har precis hittat hit efter att ha gått med i en LD-grupp på FB. Köpte min första spelare 1990 och köpte en massa diskar på den tiden. Köper numera någon disc på Tradera då och då, har ju redan många jag inte har sett på flera år.
Jag har en Pioneer Elite numera, tyvärr så har den börjat krångla lite. När den har vänt sida så efter ca en minut så låser det sig i en loop liksom, bild och ljud hoppar tillbaka någon sekund och spelar sen fram till exakt samma ställe också håller det på sådär. Det går att snabbspola förbi det stället och det tar då ca 30 sekunder sen börjar samma fenomen på stället filmen befinner sig då.
Efter detta spelar spelar den ok till slutet. Måste vara något vajsing på ”drivlinan”.
Finns det någon i Skåne som servar LD-spelare?
Offline
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
 Page 2 of 3 [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to: