It is currently 28 Mar 2024, 18:06

All times are UTC [ DST ]




 Page 1 of 3 [ 58 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 03 Nov 2011, 11:18 
Absolute fan
Absolute fan
User avatar

Joined: 24 Jun 2010, 10:23
Posts: 1645
Location: Sweden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 79 times
Här i Sverige så är intresset för Laserdisk rätt svalt, men det finns fortfarande lite rävar här och var som pysslar med det. Finns ju alltid några man känner igen, Mikoto, Jokkmokk, Mondo, Tompika, Rotmosträdet och några fler. Fortsätter ert intresset för Laserdisk lika mycket som det gör för mig? Vore ju iofs. inte helt fel om man blev ensam samlare heller. :lol:
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 03 Nov 2011, 16:47 
Hardcore fan
Hardcore fan
User avatar

Joined: 25 Nov 2009, 00:53
Posts: 1079
Location: Sweden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
nissling wrote:
Här i Sverige så är intresset för Laserdisk rätt svalt, men det finns fortfarande lite rävar här och var som pysslar med det. Finns ju alltid några man känner igen, Mikoto, Jokkmokk, Mondo, Tompika, Rotmosträdet och några fler. Fortsätter ert intresset för Laserdisk lika mycket som det gör för mig? Vore ju iofs. inte helt fel om man blev ensam samlare heller. :lol:



Jag tycker det är rätt många samlare för att vara så litet land, och speciellt när man ser till hur litet formatet var här. Det är väl en av anledningarna till varför det inte finns speciellt mycket roliga titlar här heller.

Själv ser jag det som mitt uppdrag att sprida intresset i sverige. Går väl sådär men jag har lyckats få 2 intreserade, 1 har köpt en spelare. Dock så är det svårt att få dom att bli aktiva samlare utan dom tar mest det jag ger billigt till dom =)
_________________
R7G, DVL-9, CLD-97 | H/K AVR 260| Optoma HD200X | KEF KEF KHT-3005SE 5.1 & ELIPSON PLANET L
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 03 Nov 2011, 17:45 
Absolute fan
Absolute fan
User avatar

Joined: 24 Jun 2010, 10:23
Posts: 1645
Location: Sweden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 79 times
Det är ju många som känner till formatet, och vissa kanske sitter på en eller annan film, men det verkar inte vara så många som samlar aktivt. Finns ju några anledningar till det iofs., jobbigt med frakt och många titlar är billigare på Dvd (kan säga att nio av tio filmer som jag köper idag är på Dvd) men jag håller samlingen vid liv iaf.! Satsar på de finare titlarna eller filmer jag vill se som man snubblar över billigt.

Kikade lite på din LDDB-sida, många fina Japanska pressningar! :)
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 01 Jan 2012, 00:21 
Third post and above
Third post and above
User avatar

Joined: 21 Mar 2007, 13:00
Posts: 3
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Så jäkla skoj att dom fått till ett forum här på LDDB. Själv har jag samlat i ett par år nu, riktar in mig på de svåraste av dom Japanska släppen av skräck, har nu i stort sätt alla titlar jag hade på min önskelista. Men någon extra hittar man ju alltid då ock då. Roligt oxå att se att besöken på LDDB stadigt ökar.

Har ni någon speciell inriktning på ert samlande?
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 01 Jan 2012, 05:41 
Hardcore fan
Hardcore fan
User avatar

Joined: 25 Nov 2009, 00:53
Posts: 1079
Location: Sweden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
peterbark wrote:
Så jäkla skoj att dom fått till ett forum här på LDDB. Själv har jag samlat i ett par år nu, riktar in mig på de svåraste av dom Japanska släppen av skräck, har nu i stort sätt alla titlar jag hade på min önskelista. Men någon extra hittar man ju alltid då ock då. Roligt oxå att se att besöken på LDDB stadigt ökar.

Har ni någon speciell inriktning på ert samlande?



glömde visst att kolla svenska forumet efter mitt inlägg.

samlar skräck, scfi och rent allmänt trashiga filmer.

har du några skräckdubbletter ? =)

/Johan
_________________
R7G, DVL-9, CLD-97 | H/K AVR 260| Optoma HD200X | KEF KEF KHT-3005SE 5.1 & ELIPSON PLANET L
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 05 Jan 2012, 18:42 
Third post and above
Third post and above
User avatar

Joined: 21 Mar 2007, 13:00
Posts: 3
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Tjena johan!

Jo har en del dubbletter men har så svårt att skiljas från dem :D

Ibland hittar man nån utgåva som är i lite bättre skick, eller så hittar man nån som fortfarande är sealed
så då köper man om samma utgåva.

Om du har lust att kolla på min samling så finns den här

http://www.lddb.com/collection.php

Kollode dina discar, helt sanslöst fet Japansk samling :clap:
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 06 Jan 2012, 12:21 
Absolute fan
Absolute fan
User avatar

Joined: 24 Jun 2010, 10:23
Posts: 1645
Location: Sweden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 79 times
Den där länken fungerar inte, den skickar en bara till sin egna sida. Här är en länk som däremot fungerar. :)
http://www.lddb.com/collection.php?user=peterbark

Var det någon här som bjöd på det här Laserdisc-paketet som gick ut för två veckor sedan?
http://www.tradera.com/-18st-laser-disc ... _145732098
Ni kan nog se vem som vann. ^^
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 10 Jan 2012, 23:34 
Hardcore fan
Hardcore fan
User avatar

Joined: 25 Nov 2009, 00:53
Posts: 1079
Location: Sweden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Nissling: nä, den var man inte med å bjöd på. fin samling med ghibli-filmer helt klart. Laputa castle in the sky och Nausica valley of the wind är två av mina absoluta favoriter.

Du som har dom, det råkar inte vara engelsk textning på dom ? det står ju att det inte skall vara det men man vet ju aldrig.

Peter Bark: Mycket imponerande samling helt klart =)
_________________
R7G, DVL-9, CLD-97 | H/K AVR 260| Optoma HD200X | KEF KEF KHT-3005SE 5.1 & ELIPSON PLANET L
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 12 Jan 2012, 22:04 
Shows curiousity
Shows curiousity
User avatar

Joined: 22 Dec 2010, 20:40
Posts: 18
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Han den dära Tompika har jag hört ska vara en slug räv som härjar nere i gbg 8-)

Nee skämt å sido, men ensam samlare tror jag inte är någon risk att man blir i Sverige,
Sålt spelare och filmer till personer i allt från 15 till 55+ år, så intresset för formatet existerar.

Känner dock för egen del att man är ganska nöjd med sin spelare och system man har kopplat.
Ev blir det en bättre bakprojektor när tillfället dyker upp, men annars hoppas jag helt enkelt på
att samlingen ökar sakta, då det har blivit alldeles för mycket på sistone ;)
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 14 Jan 2012, 18:57 
Absolute fan
Absolute fan
User avatar

Joined: 24 Jun 2010, 10:23
Posts: 1645
Location: Sweden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 79 times
johan184 wrote:
Du som har dom, det råkar inte vara engelsk textning på dom ? det står ju att det inte skall vara det men man vet ju aldrig.


Det är det tyvärr inte. Har dublett av Nausicaa, ser ingen anledning till att ha två exemplar av den filmen på LD så om du är intresserad kan du komma med ett bud. Intressant utgåva är det iaf, verkar vara en direkt ripp av en 35mm-kopia eftersom en har brännmärken i hörnen och bilden skakar lite på bredden när de dyker upp. Snygga omslag kommer man långt med imo. ;)

När det gäller samlandet så är jag någorlunda sporadisk, dels för frakt och liknande som jag nämnde innan men jag köper inte vilken film som helst. Komedier som är halvt värdelösa och diverse B-filmer går inte hem för mig, jag är mycket seriös med mitt filmintresse. Föredrar Ingmar Bergman och Andrei Tarkovskij framför Michael Bay och David Fincher. Av dessa anledningar är det mycket i filmvärlden som inte intresserar mig, och att samla på de kvalitétsfilmerna jag är ute efter endast på LD kan man räkna med att det blir dyrt, och därför håller jag mig oftast till Dvd eftersom det är ett mer praktiskt format ur den aspekten. Om någon frågar mig ifall det är värt att endast satsa på LD istället för Dvd eller BD så skulle jag säga att det beror på hur man konsumerar film. Gillar man receptproducerade mainstreamfilmer och andra kassasuccéer fram till 90-talet så ser jag inte snett på någon som bara kör LD. Om man däremot konsumerar film som om man vet mer om det än kreti och pleti (dvs. folk som bara kollar på filmer av Ingmar Bergman, Akira Kurosawa, Sergei M. Eisenstein, Orson Welles, Satyajit Ray m.fl.) så är det klokare att hålla sig till Dvd, vilket också blir mitt fall oftast. Då jag inte är galen i bildkvalité längre så köper jag mycket sällan Blu-Ray filmer, och när jag gör det är jag väldigt försiktig.

Men jag ger inte upp ena samlingen för det, även om det går i vågor så håller jag alltid ögonen öppna efter fler filmer på formatet som jag är sugen på, även om det idag blir mest favoriterna. :)


Last edited by nissling on 15 Dec 2012, 16:37, edited 1 time in total.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 09 Aug 2012, 02:44 
Genuinely interested
Genuinely interested
User avatar

Joined: 09 Aug 2012, 02:14
Posts: 40
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Ja det är intressant och kul med LD. Själv började jag samla i år och det var insikten om planerat åldrande på alla nya grejer som fick intresset att ta fart på allvar. Samlar på tv-spel, arkad och hemdatorer och det nyaste jag har är en PS2 och det är den första och enda konsolen hittills som gått sönder i min ägo och då har jag mycket äldre grejer

Är övertygad om att LD kommer överleva BD så därför samlar jag på mig formatet för att få känna på känslan som kommer sen när allt BD har gått sönder och bara LD finns kvar. Idag fick jag tag på min första LD-spelare så jag kan äntligen börja kolla på filmerna. Dessvärre har den bara C-Video så jag får leva snålt med bildkvalitén tills vidare
_________________
Collecting LD since 2012.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 14 Jul 2013, 18:47 
Hardcore fan
Hardcore fan
User avatar

Joined: 25 Nov 2009, 00:53
Posts: 1079
Location: Sweden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
wery wrote:
Ja det är intressant och kul med LD. Själv började jag samla i år och det var insikten om planerat åldrande på alla nya grejer som fick intresset att ta fart på allvar. Samlar på tv-spel, arkad och hemdatorer och det nyaste jag har är en PS2 och det är den första och enda konsolen hittills som gått sönder i min ägo och då har jag mycket äldre grejer

Är övertygad om att LD kommer överleva BD så därför samlar jag på mig formatet för att få känna på känslan som kommer sen när allt BD har gått sönder och bara LD finns kvar. Idag fick jag tag på min första LD-spelare så jag kan äntligen börja kolla på filmerna. Dessvärre har den bara C-Video så jag får leva snålt med bildkvalitén tills vidare


Beror lite på hur du har det kopplat kanske men jag ser fan ingen skillnad om jag kopplar composite eller s-video... Nu får man säkert pisk av experterna =)
_________________
R7G, DVL-9, CLD-97 | H/K AVR 260| Optoma HD200X | KEF KEF KHT-3005SE 5.1 & ELIPSON PLANET L
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 16 Jul 2013, 08:43 
Absolute fan
Absolute fan
User avatar

Joined: 24 Jun 2010, 10:23
Posts: 1645
Location: Sweden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 79 times
Beror dessutom på spelaren, fast en del spelare verkar skicka ut samma bild via komposit och S-video. Man kan också pröva att koppla in båda samtidigt, då märker jag att det blir mindre brus i bilden.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 17 Jul 2013, 08:43 
Hardcore fan
Hardcore fan
User avatar

Joined: 25 Nov 2009, 00:53
Posts: 1079
Location: Sweden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
nissling wrote:
Beror dessutom på spelaren, fast en del spelare verkar skicka ut samma bild via komposit och S-video. Man kan också pröva att koppla in båda samtidigt, då märker jag att det blir mindre brus i bilden.


Kanske e därför jag inte ser någon skillnad då, jag kör ju med båda i å bara skiftar källa för att se skillnaden...
_________________
R7G, DVL-9, CLD-97 | H/K AVR 260| Optoma HD200X | KEF KEF KHT-3005SE 5.1 & ELIPSON PLANET L
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 31 Aug 2013, 11:28 
First post
First post
User avatar

Joined: 02 Jan 2013, 15:44
Posts: 1
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Har nu hittat hit och lagt in mina filmer
http://www.lddb.com/collection.php?acti ... skamannaja

Har ju förkärlek till laserdisc jämfört med andra format på grund av att det startade mitt filmsamlande på allvar i början av 90-talet. Kul att stöta på andra svenskar här, känner igen några av er :)
/Erik Belfrage
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 19 Sep 2013, 23:14 
Genuinely interested
Genuinely interested
User avatar

Joined: 09 Aug 2012, 02:14
Posts: 40
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Har varit bortrest hela dagen för att hämta upp en stor samling LD. Lastade upp en del i hyllan
Image
I paket ingick även två spelare av märket Pioneer. Ytterliggare två högar med filmer lastades upp ovanpå
Image
Alltsammans var lastat i fem stycken flyttkartonger. Denna låda återstår att packa upp
Image
Det kommer ta lång tid att gå igenom allt
_________________
Collecting LD since 2012.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 02 Jan 2014, 21:05 
Serious fan
Serious fan
User avatar

Joined: 01 Jan 2014, 12:38
Posts: 136
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Hej alla svenskar vet ju inte om någon läser denna tråden längre men jag provar ändå. Jag har precis börjat samla på laserdisc efter att ha varit intresserad av formatet länge samlar sedan innan retro tv-spel, och jag är nu på jakt efter en spelare för att kunna se på mina discar också är det någon som har en till salu eller som vet var man kan få tag på en? jag är helst ute efter en som spelar både Pal och Ntsc, men allt kan vara av intresse ;) Om någon kan tipsa om ett bra ställe att få tag på discar så vore det också trevligt, jag bor precis vid Norska gränsen så även Norge är intressant.
Mvh Alexander
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 07 Jan 2014, 23:53 
Genuinely interested
Genuinely interested
User avatar

Joined: 09 Aug 2012, 02:14
Posts: 40
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
SPelare som är regionsfria dyker upp för jämnan på Tradera, så kolla där lite då och då så kommer du att få se. Själv säljer jag väldigt många filmer just nu så det är ett guldläge om du vill köpa in mer film till samlingen. Merparten av allt jag har är NTSC
_________________
Collecting LD since 2012.
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 08 Jan 2014, 07:14 
Serious fan
Serious fan
User avatar

Joined: 01 Jan 2014, 12:38
Posts: 136
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Tack för svaret;-) Jag har insett att jag kanske inte behöver en pal spelare till att börja med så jag har köp mig en ntsc spelare nu. Jag är absolut intresserad av att köpa discar av dig vart säljer du dessa?
Offline
 Profile  
 
 Post subject: Re: En svensk tråd för Laserdisk
PostPosted: 08 Jan 2014, 11:51 
Genuinely interested
Genuinely interested
User avatar

Joined: 09 Aug 2012, 02:14
Posts: 40
Location: Sweden
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Jag säljer i Sverige, från Göteborg. Har gott om packmaterial till filmerna för frakt via posten, om man inte hämtar på plats
_________________
Collecting LD since 2012.
Offline
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
 Page 1 of 3 [ 58 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to: